Cliëntenraad op een teamfoto binnen in het Anna Ziekenhuis

Update vanuit de cliëntenraad

Als cliëntenraad geven we gevraagd en ongevraagd advies over onderwerpen die belangrijk zijn voor patiënten. De afgelopen tijd spraken we over de telefonische en digitale bereikbaarheid, het klanttevredenheidsonderzoek, het no-show beleid en het Integraal Zorgakkoord.

De cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van de patiënten en cliënten van het Anna Ziekenhuis. De afgelopen tijd sprak de cliëntenraad over deze onderwerpen:

Telefonische en digitale bereikbaarheid

  1. Als cliëntenraad gaven we eind 2023 ongevraagd advies over de bereikbaarheid van het ziekenhuis.
    We werden bijgepraat over de ontwikkelingen. Maar we vragen ons af of de genomen stappen snel genoeg zorgen voor het gewenste resultaat.

  2. Heb je als patiënt een telefonische afspraak met een medisch specialist?
    Dan moet de afspraak worden gepland binnen een concreet tijdvak, in plaats van een afspraak op een dag(deel). En redt de specialist het niet om te bellen? Dan zou je daar als patiënt altijd van op de hoogte moeten worden gesteld.

  3. We zijn in afwachting van de monitoring van de bereikbaarheid.
    Binnenkort komt het onderwerp bereikbaarheid ook terug in de klanttevredenheidsonderzoeken. Zo kunnen we een goed beeld vormen van de bereikbaarheid en hoe de patiënt die ervaart.

Andere onderwerpen

  1. Het ziekenhuis heeft verschillende klanttevredenheidsonderzoeken.
    Om de stem van de patiënt goed te kunnen vertegenwoordigen, willen we de resultaten van die onderzoeken kunnen zien. Met name de opmerkingen die patiënten maken zijn voor ons van belang. Er wordt gekeken welke informatie voor ons van belang is en hoe we die kunnen ontvangen.

  2. We hebben een adviesaanvraag ontvangen over het no-show beleid.
    Dit beleid is geschreven om het aantal mensen dat niet verschijnt voor een afspraak of operatie terug te dringen. Helaas komt dit ook voor bij het Anna. Het aantal gevallen is veel te hoog. Wij hebben hier vragen over gesteld.

  3. Ook spraken we met de raad van bestuur over het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het regioplan.
    Hierin worden afspraken gemaakt over het waarborgen van de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de gezondheidszorg. In relatie tot de problemen waar we als samenleving nu voor staan, zoals de enorme toename van de vergrijzing en het personeelstekort. Met name de participatie van ons als cliëntenraad in de totstandkoming van deze plannen waren onderwerp van gesprek.