Casemanager Oncologie: één aanspreekpunt voor jouw gehele behandeltraject

Download / print

Inleiding

Deze informatie is bedoeld voor patiënten met kanker en hun naasten en geeft informatie over wat de casemanager voor jou kan betekenen.

De casemanager

De diagnose kanker is ingrijpend en kan veel spanning en onzekerheid met zich meebrengen. Er komt veel op je af. Je krijgt te maken met onderzoeken, behandelingen en controles bij specialisten. Meestal zijn er meerdere specialismen en afdelingen bij jouw behandeling betrokken. Daardoor is het niet altijd duidelijk waar je met welke vragen terecht kan en wie voor welk deel van jouw behandeling verantwoordelijk en aanspreekbaar is. Daarom is het prettig als je één vast aanspreekpunt hebt; deze persoon noemen wij de casemanager.

De casemanager is een verpleegkundige/verpleegkundig specialist met vele jaren praktijkervaring. Zij werkt nauw samen met jouw specialisten en maakt deel uit van het behandelteam. De casemanager is er voor jou gedurende jouw gehele behandeltraject, inclusief de daaropvolgende periode met controleafspraken.

Je kan bij jouw casemanager terecht voor: vragen, onduidelijkheden, onzekerheden, het afstemmen van afspraken en de coördinatie van jouw zorg.

Ook zorgt de casemanager voor (het inschakelen van) psychosociale ondersteuning en begeleiding gedurende het gehele zorgtraject, al naar gelang jouw behoefte en die van jouw naasten. Hiervoor maken zij gebruik van de lastmeter (zie folder ‘lastmeter’).

Hoe kan je jouw casemanager bereiken?

Jouw casemanager is:_______________________________________

Bereikbaar op telefoonnummer:______________________________

E-mailadres:_____________________________________________

Waarmee kan je bij de casemanager terecht?

Hier beschrijven wij enkele voorbeeldsituaties waarbij de casemanager je kan helpen.

  • Ik hoef pas over drie maanden op controle bij mijn specialist, maar het gaat de afgelopen week niet goed met mij. Wat moet ik doen?
    De casemanager regelt na overleg met de specialist, indien nodig, een vervroegde afspraak.

  • Ik heb volgende week een afspraak bij de arts, maar ik moet dan ook voor bestraling naar Eindhoven.
    De casemanager regelt het verzetten van de afspraak bij de arts.

  • Ik heb een uitgebreid gesprek gehad met mijn specialist, maar ik vind het moeilijk om het medische verhaal aan mijn kinderen uit te leggen.
    De casemanager helpt je bij het verwoorden van het medisch verhaal.

  • Mijn specialist adviseert behandeling met chemotherapie, maar ik twijfel of ik dat wel moet doen. Ik heb er zoveel narigheid over gehoord.
    De casemanager kan je extra uitleg geven en ondersteunt je bij het nemen van jouw weloverwogen besluit.

  • Ik overweeg een second-opinion. Wat houdt dat in en hoe regel ik dat?
    De casemanager legt je de procedure uit en helpt je bij het beschikbaar stellen van jouw medische gegevens.

  • Het lukt me maar niet om de draad weer op te pakken na de behandeling. Waar kan ik hulp krijgen?
    De casemanager kan je adviseren en eventueel doorverwijzen naar de juiste hulpverlener en/of instantie.