Legitimeren in het Anna Ziekenhuis
Voor alle patiënten die naar het ziekenhuis komen, geldt een legitimatie-plicht. Dit is geregeld in de Zorgverzekeringswet. De identificatieplicht houdt in dat je bij elk bezoek aan het ziekenhuis een geldig legitimatiebewijs kunt laten zien.
De volgende legitimatiebewijzen kun je meenemen naar het Anna Ziekenhuis:
- paspoort
- identiteitskaart
- rijbewijs
- vreemdelingendocument
Controleer van tevoren of het document nog geldig is. Een verlopen legitimatiebewijs kun je niet gebruiken om je te identificeren in het ziekenhuis.
Kinderen
De identificatieplicht in de zorg geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen vanaf de geboorte. Kinderen kunnen sinds juni 2012 niet meer worden bijgeschreven in het paspoort van de ouder. Een bijschrijving van een minderjarig kind op het legitimatiebewijs van een ouder mag nog wel gebruikt worden als legitimatie in de zorg (zolang het identiteitsbewijs van de ouder nog geldig is).
Burgerservicenummer (BSN)
Op je paspoort, rijbewijs of identiteitskaart staat het burgerservicenummer (BSN). Dit is een uniek en persoonsgebonden nummer. Iedereen die in Nederland is ingeschreven, heeft een BSN.
Dit nummer wordt door alle overheidsorganisaties gebruikt, zoals de Belastingdienst en de gemeente. Nederlandse ziekenhuizen zijn wettelijk verplicht van alle patiënten het BSN te registreren en te controleren.
Waarom is identificatie nodig?
- Bij het Anna Ziekenhuis vinden we jouw veiligheid het allerbelangrijkste.
Daarom vragen onze zorgprofessionals naar jouw legitimatiebewijs. Ook vragen we regelmatig om de naam, postcode, huisnummer en geboortedatum. Zo weten onze zorgprofessionals zeker dat ze de juiste patiënt helpen. - De identificatieplicht in de zorg is ingevoerd om misbruik van de zorgverzekering te voorkomen.
- Om risico’s op medische fouten te verminderen, omdat de betrokken patiënt wordt aangezien voor iemand anders met een ander medisch dossier.
Persoonlijke gegevens gewijzigd?
Als je gegevens niet meer kloppen, vragen wij je de wijzigingen aan ons door te geven. Denk aan je adres, (mobiele) telefoonnummer, e-mail adres, zorgverzekering of huisarts. Het is belangrijk dat het ziekenhuis altijd over de juiste persoonlijke gegevens beschikt. Enerzijds om je huisarts op de hoogte te houden van jouw medische situatie en anderzijds om te voorkomen dat jij de ziekenhuisrekeningen thuisgestuurd krijgt (omdat jouw verzekeraar declaraties met onjuiste of onvolledige gegevens niet accepteert).
Meer informatie
Wil je meer weten over de identificatieplicht in de zorg?
Kijk dan op de website van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.